UNDERSØGELSE AF RESTAURATIONERS UDFORDRINGER MED INDKOMMENDE EMBALLAGE

LÆS RAPPORTEN HER

 

”Til nytår bestilte jeg 400 glas, der alle sammen er pakket ind i pap, der er pakket ind i plast, der igen er pakket ind i en papkasse, leveret på en palle med plast rundt om. Er jeg rigtig uheldig, er der et klistermærke på hvert glas” (Solveig, restaurantchef).

Citatet er blot ét blandt mange af restauratørernes eksempler på emballagespild, som Naboskabs undersøgelse afslører. Ved hjælp af dybdegående antropologiske feltstudier og interviews med 19 restauratører i hele Storkøbenhavn har vi fundet ud af, at den store emballagesynder bl.a. findes i fødevarer pakket i små ’detail-pakninger’. Præcis som vi finder vores varer i supermarkedet. Restauratørerne bruger derfor meget tid på at åbne mange små pakker af samme råvare i stedet for at åbne én stor pakning.

 

”Hvor er det bare dumt, at jeg står og åbner 10 pakker koriander i stedet for én”. (Peter, køkkenchef).

Sådan siger køkkenchefen Peter under et interview med Naboskab. Manglende sorteringsmuligheder, plads og viden viste sig også at være vigtige barrierer, der bremser bæredygtig håndtering af emballage. Restaurationsbranchen er desuden hektisk, og når der virkelig er travlt, ryger alt affald ofte i samme skraldespand – også selvom muligheden for affaldssortering er der. Derfor skal der udtænkes løsninger, som gør det lettere at sortere end ikke at sortere.

 

RESTAURATØRERNE HAR SELV MANGE BUD PÅ, HVAD DER SKAL GØRES:

  • Der skal udvikles gennemtænkte sorteringsløsninger i køkkenerne og barerne, så mængden af sorteret affald øges.
  • Varer skal leveres i emballage, som kan genbruges direkte.
  • Der skal udvikles flere take back og pant-løsninger, så emballagen cirkulerer mellem leverandører og restaurationer.
  • Kokke, tjenere og opvaskere, som taler restaurationsbranchens sprog, skal inddrages i udviklingen og formidlingen af fremtidens løsninger.
  • Motivationen for bæredygtige tiltag varierer blandt medarbejderne, derfor skal alle led have viden om, hvorfor det er nødvendigt at forebygge emballage.

 

OM PROJEKTET 

Rapporten er lavet i forbindelse med projekt ’Verdensmål i Værdikæden’, der har til hensigt at finde nye løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer. Projektet drives af Danmarks Restauranter og Caféer, Restauratørernes Garantiordning og Global Compact Network Denmark med støtte fra Industriens Fond.

 

VI ARBEJDER MED FN’s VERDENSMÅL – for bæredygtig udvikling

         

Delmål 9.4: Opgrader alle industrier og infrastrukturer for bæredygtighed
Delmål 12.2: Brug og håndter naturressourcer bæredygtigt
Delmål 12.5: Reducer affaldsmængden betydeligt
Delmål 12.6: Opfordr virksomheder til at agere bæredygtigt
Delmål 13.3: Opbyg viden og kapacitet til at imødegå klimaforandringer
Delmål 17.17: Opfordr til effektive partnerskaber

 

"Naboskabs rapport om indkommende emballage i restaurationsbranchen fik meget ros fra deltagerne, som fandt rapporten meget anvendelig. Jeg må også understrege, at jeg var enormt tilfreds med vores kommunikation undervejs og med Naboskabs endelige output. De får min varmeste anbefaling til andre, lignende opgaver med antropologiske brugerundersøgelser"
Karen Panum Thisted, Project Manager, Global Compact Network Denmark

 

Vil du vide mere om undersøgelsen?
...kontakt projektleder og partner Hanne Hjorth på hh@naboskab.dk / tlf. 81 52 32 81.