ADFÆRDSDESIGN I DEN GRØNNE OMSTILLING

Hvordan hjælper man bedst muligt borgerne til at sortere mere - og bedre? Hvordan får man medarbejderne på arbejdspladsen til at spise mere plantebaseret og vælge genbrug? Hvordan får man flere kunder til at vælge varmepumper?

 

Teknologiske løsninger kan ikke stå alene, og derfor er adfærdsændringer og forandring af vaner essentiel for at drive den grønne omstilling.

 

Naboskab udbyder et skræddersyet kursus i adfærdsdesign inden for den grønne omstilling, med fuld fokus på adfærdsdesign og målrettet kommunikation. Kurset giver en solid indføring i de vigtigste metoder indenfor adfærdsdesign og udvikler de kompetencer, som er afgørende for at arbejde effektivt med adfærdsforandringer, der kan drive den grønne omstilling.

 

FORMÅL OG MÅLGRUPPE

Kurset henvender sig til projektledere, kommunikations- og kundeservicemedarbejdere, afdelingsledere, konsulenter indenfor fx affald, energi, kommuner og regioner – kort sagt alle, der vil skabe adfærdsforandringer der driver den grønne omstilling.

 

RESULTAT

Kurset har fokus på adfærdspsykologi og adfærdsdesign. På kurset bliver deltagerne klædt på med viden, indsigter og værktøjer og en generel bedre forståelse for menneskelig adfærd. På dette kursus underviser vi i :

  1. Hvad adfærdsdesign er, og hvordan det kan bruges inden for den grønne omstilling
  2. Hvordan antropologi giver en bedre forståelse for kunder eller borgeres situation og adfærd  
  3. Hvordan man konkret undersøger, tester, måler og ændrer adfærd 
  4. At udnytte adfærdspsykologi til din fordel i planlægningen af nye initiativer, tiltag og planer
  5. At tilpasse kommunikation og tiltag i forskellige målgruppers karakteristika og adfærd

 

KURSETS OPBYGNING

Forud for vores kurser afholder vi dels interviews med 3-5 deltagere for at høre om deres opgaver, udfordringer samt forventninger til kurset. Derudover udsender vi en forberedelses mail til samtlige deltagere. Formålet er at klæde vores facilitatorer på med et indblik i deltagernes hverdag samt at give os mulighed for at tilpasse kursusmaterialet mest muligt til målgruppens ønsker og behov. 

 

Vores kurser i adfærdsdesign strækker sig som udgangspunkt over to kursusdage, enten i træk eller med ca. en uges mellemrum. Det er vores erfaring, at dette format fungerer optimalt i forhold til deltagernes oplevede udbytte og i forhold til at omdanne den dybe læring fra kurset til aktiv viden. Kontakt os HER, hvis I har særlige ønsker eller spørgsmål til opbygning og forløb. 

 

På kurset får deltagerne blandt andet: 

  • Solid viden om adfærd fra end 40 års forskning kogt ned til en bouillonterning af gode råd, konkrete værktøjer og metoder målrettet den grønne omstilling
  • Konkrete, lærerige og underholdende eksempler på adfærdsdesign.
  • Mulighed for konkret sparring og hjælp til udfordringer med at ændre kunders eller borgernes adfærd, vaner og holdninger 
  • En workbook med konkrete værktøjer og metoder som kan implementeres direkte i deltagernes dagligdag. 

 

Et kursus i adfærdsdesign tilrettelægges og ledes af to af Naboskabs dygtige undervisere. Undervisningen er opbygget som en vekselvirkning mellem oplæg, refleksion og øvelser, hvor nye øvelser bygger oven på tidligere øvelser og viden. 

KURSUS MED NABOSKAB

Naboskab er specialiseret i arbejdet med adfærd inden for grøn omstilling. Naboskab har arbejdet med kommuner, organisationer og virksomheder i hele landet. Vi tilbyder kurser, uddannelse og brugerundersøgelser, der øger indsigten i menneskers motivation, adfærd, kommunikation, konflikt og holdninger. 

 

Vi skræddersyer vores kurser, så de passer til netop jeres målgruppe. Kontakt partner og medstifter, Kristoffer Ravnbøl, herunder for at høre om muligheden for et skræddersyet kursus til jer. 

 

INTERESSERET?

Har du spørgsmål til kurset, eller ønsker du at vide mere om hvad vi ellers tilbyder af kurser og workshops? Så kontakt Kristoffer, som står klar til at svare på alle dine spørgsmål.

 

FEEDBACK FRA TIDLIGERE KURSISTER:

 

"ALT for tit laver vi løsninger uden at teste hvad borgerne har brug for - det var dejligt at få genopfrisket at tænke brugernes behov/ønsker ind, inden der laves løsninger."

 

"Det var et super godt og lærerigt kursus. Dejligt at blive mindet om at tænke borgerinddragelse med i kommunikationen. Alt i alt stor ros herfra!"

 

"Jeg fik gode redskaber til adfærdsdesign, der er til at gå til. Super godt at få en workbook med præ-skrevne ting + plads til noter!"   

 


Vi har tidligere afholdt kurser og undervist medarbejdere fra bl.a. disse virksomheder: